Saturday, December 12, 2009

Naim & KMPP in Memories

بسم الله الرحمن الرحيم


Pejam celik, pejam celik...tup tup dh hmpir 3 tahun saya meninggalkan dunia persekolahan... SMKA Naim Lilbanat...sekolah kesayangan yang terkenal dengan lokasinya yg terletak di belakang pasaraya Billion kt Kota Bharu tuh... Pak Guard pasaraya Billion tuh pom dh knl dh muka bdak2 Naim nih... Stiap kali outing, tak sah kalau bdak2 Naim tak pegi situ... Hujung minggu dimanfaatkan oleh bdak2 asrama utk pegi cari brg2 keperluan kat pasaraya tuh, jalan kaki ke situ x sampai 5 minit pom...haha... Tu yang best tuh... Aik? saya bercerita mcm la dok asrama masa skolah dulu... Ish...saya pernah tinggal kat asrama dulu, ms tingkatan 1, tu pom dok 3 bulan je... Then berhenti asrama kes tak tahan homesick...hahahaha...masa tuh saya tak matang lagi, br nk melangkah masuk alam remaja... Still tak bleh nk tinggalkan dunia kanak-kanak yang rapat dengan mak...asyik2 nk dok bwh ketiak mak je...:p


Actually, saya tak dok asrama...tapi bleh dikira mcm dok asrama jgak, tp special sket... Special apanya? Ha...sebenarnya saya tinggal kat umah warden, depan sekolah saya je (bleh tgk kedudukan umah saya dlm gambar di atas)...sebab baba saya warden asrama....sebab tuh saya nih mcm tinggal kat asrama je...mana taknya, makanan pom saya makan makanan asrama yg baba ambil kat kantin asrama, kalu malas nk g ambik baru la masak kat umah... Maklum la...baba dan mama kedua-duanya guru, tp di sekolah yg berlainan dan jauh plak tuh... Baba mengajar di sekolah saya Naim, mama plak mengajar di SMK Pak Badol kt Melor... So, mama tak tinggal kat umah warden Naim tuh, dia ngan adik2 saya yang sekolah rendah tinggal kat umah kami kat Peringat. So, kira mcm saya,kakak dan adik saya Amir mmg blaja hidup berdikari tanpa mak la...mama jarang2 sekali pegi umah warden tuh, sbb tuh boleh dikatakan khidupan saya mcm khidupan bdk asrama...mana taknya, baba mlm2 akan balik ke Peringat... So, 3 bradik duduk kat umah tuh sendiri la, menjalani hidup berdikari...aiii...5 tahun saya kat sekolah menengah, tak pernah pom merasa naik kereta ke, bas ke pergi ke sekolah...jalan kaki ada la...haha...^_^

Ni plak tempat perhimpunan yg diadakan setiap ari...tp tempat ni jgk slalu jd tmpat bdk2 buat aktiviti kokurikulum...siap ada yg blatih kawad kaki kat sini (saya la tuh...hehehe)...Ya Allah...tuhan saja yg tahu betapa rindunya saya pada suasana sekolah dulu... Rindunya saya pada kelas saya, rakan2 dan guru2... Maklum la...saya jadi ketua kelas slama 2 tahun berturut-turut, rapat la ngan cikgu and suma rakan2 dlm klas... Tapi, bukan senang nk jd ketua klas nih...adoiiii...penat2....lagi2 kalau bdak2 tak nak dengar arahan...huhu...


Ni la antara guru2 yang pernah mengajar saya di sekolah dulu...baba pom ada dlm gmbar di ats (sbelah kiri,pakai bj oren,blakang cikgu Suzuki yg pakai bj batik tuh...huhuhuhu...rindunya kat baba...)...Kehidupan di sekolah byk mematangkan saya, mengajar saya utk berdikari, mengajar saya utk menjadi seorg yg confident... Tima kasih byk2 cikgu2...hanya Allah sahaja yang bisa membalas jasa2 kalian...saya hanya mampu mengucapkan trima kasih yg tak terhingga dan insyaAllah saya akan sentiasa mendoakan cikgu2...baba jugak pernah mengajar saya subjek Quran Sunnah ms tingkatan 5...adoiii...kantoi bila kn soal dengan ayah sdiri...nsb baek boleh jawab...kah3... tinta2 guru2 sentiasa terngiang-ngiang di telinga dan insyaAllah saya akan senantiasa mengingati segala kalam kalian...^_^


Kadet Remaja Sekolah (KRS)...maybe ramai yg x percaya saya merupakan salah seorang drpd mereka2 yg di dlm gmbar di atas...semasa di Naim,saya menyertai KRS,malah menyertai pasukan kawad kaki dan berjaya mewakili Kelantan ke peringkat kebangsaan 3 tahun berturut-turut,alhamdulillah...mula2 memang rasa letih saya berkawad,tp best!!! di tengah2 padang di bawah sinaran mentari yg memancar menghembuskan kepanasannya,di situ la saya dan rakan2 yg lain melempiaskan semangat berlatih kawad kaki sampai hangus muka...hehehe...namun,itu semua mengajar erti ketabahan...mengajar kami bahawa utk mencapai sesuatu kejayaan itu tidak semudah yg disangka...kejayaan itu adalah hasil titik peluh kami yang x berhenti berusaha...indahnya kenangan masa tuh...^_^

Terima kasih baba n mama kerana menghantar Wa blaja di Naim...^_^

To my friends...the moments we shared together at school were so beautiful and I will always remember all the moments...satu hari nanti insyaAllah kita akan dapat berkumpul smula, tp bukan sebagai pelajar sekolah lagi, tp sebagai seorang yg berjaya mncapai cita2 masing2...insyaAllah...nti kalu ada masa kita reunion kt KB Mall lagi ek...walaupun korang kdg2 tak dgr arahan saya dlm klas,tp saya sntiasa open-minded ngan korang...dun worry...marah2 korang dlm klas pom,saya tetap sayang korang...we will be friends forever ok...miss u all...see all of u soon...^_^

Kolej Matrikulasi Pulau Pinang atau lebih glemer dipanggil KMPP...tempat inilah yang mengajar saya untuk hidup berdikari jauh dr keluarga...yela...dr skolah rendah hingga sekolah menengah saya tinggal ngan family...tiba2,kn g sambung blaja penang plak...first2,ingat mungkin akan homesick mcm masuk asrama dulu...tp alhamdulillah,dpt"adapt" ngan kehidupan jauh dr family,kehidupan berdikari,uruskan diri-sendiri tnpa family...kmpp nih mmg femes sbb matrik penang la antara matrik yang top kt Malaysia...saya sempat menimba pengalaman hidup di matrik lebih kurang 4 bulan sebelum fly ke Mesir...mcm2 pengalaman saya dapat kutip di sini...suka,duka,seram pom ada... saya akui suka blaja di sini, lecturer2 sumanya bagus2,mantap. Rakan2 satu tutorial tak kira bangsa apa suma baik2...di situ terbukti bahawa perbezaan bangsa tidak menghalang kita utk tinggal sebumbung, asalkan kita sudi utk saling bertolak ansur, pasti semuanya akan menjadi mudah...

Ha...yg ni plak blok asrama saya ms kt matrik...blok A3...Kompel Sri Ixora...huhuhu...asramanya memang selesa...just makanan kat kafe kadang2 mahal sgt,nk jimat kos,beli maggi la...maklum la...hidup jauh dr family...nk jimat duit sbb nk mnabung utk masa depan...haha...saya slalu pegi lepak kat bilik kawan yg satu blok ngan saya...bukan lepak yg buang masa,kitorg study la...buat study group...tu la kenangan2 indah yg saya rasai di sini sebelum membawa diri lebih jauh lagi...bawa diri ke Mesir utk teruskan perjuangan dlm bidang perubatan...^_^

Cuma satu perkara sahaja yang saya sangat2 tak suka sepanjang berada di matrik Penang, iaitu pergaulan antara lelaki dan perempuan sangat bebas...mentang2 ibu bapa jauh di mata, kesempatan itu diambil utk ber'couple'. Rakan2 saya juga ada terjebak... masyaAllah...tuhan sahaja yang tahu betapa teruknya masalah sosial di kalangan remaja di situ... Lecturer2 bukannya lepas tangan, tapi disebabkan terlalu byk mslh 'couple' dan ikhtilat sampaikan tak menang tangan utk diatasi... Pasangan 'couple' yang dating mlm2 di tepi tasik begitu ramai... Sehinggakan ajk2 masjid yang membuat rondaan pun tak larat nk melarang... dh berbuih mulut mlarang dan mencegah diorg buat maksiat,tp bukannya diorg dengar... Bdak2 tuh buat acuh tak acuh je, "masuk telinga kanan,keluar telinga kiri"... Tu br tgk masalah sosial di matrik, tak tgk lagi kat luar...masyaAllah...apa nk jadi la dengan remaja2 masa sekarang... Yang lebih menyedihkan lagi, masalah tersebut hanya timbul di kalangan org2 Melayu sahaja, bangsa2 lain tak de masalah pom...sbb tu diorg lebih berjaya dlm pelajaran...!!!

Tak lupa jgak, sepanjang berada di situ, mcm2 cerita seram yang saya dengar... Ada org pernah mati dlm blok sebelah la, tido mlm2 tak boleh pandang siling, nanti kena rasuk la... Ada hantu dlm tandas la...mcm2 lagi la... saya pom tak tahu ntah btul ke tak cerita2 tuh suma...haha..

Ni la gambar kawan2 satu tutorial saya...H7P2 (LDK 44)...u guys mmg baik...thanks for all those sweet memories we shared together...friends forever ok!!!...Apa2pun, kawan2 saya kt matrik dulu suma dh melanjutkan pelajaran ke universiti2 tempatan... Ada yg ambik medik, engineering, sains kimia, sains persekitaran dan mcm2 lg la...and ada jgak yg dtg mesir amik medik kt sini,alhamdulillah... Tak kisah la ambik course apa2 pom...yang penting kita sama2 najah bukan sahaja di dunia, tetapi jgak di akhirat...insyaAllah...doakan kejayaan bersama...^_^

PeRSaHaBaTaN YaNg SeJaTi aKaN MeMBaWa KeRiNDuaN YaNg aBaDi.
SeSuNgGuHnYa PeRSaHaBaTaN iTu LeBiH uNgGuL DaRi PeRCiNTaaN.
TaNPa PeRSaHaBaTaN PeRCiNTaaN aKaN BeRaKHiR.
TeTaPi TaNPa PeRCiNTaaN, PeRSaHaBaTaN BoLeH KeKaL.
oLeH iTu HaRGaiLaH PeRSaHaBaTaN YaNg TeRJaLiN.

4 comments:

  1. salam, wa..
    rindunye naim..
    huhu
    nak balik sekolah smula!
    =)
    hehe,,eh wa kawad gak eh?
    xcaye gak ni..
    geng la, tp xsame batch..
    idup KRS..mantain ye.alhamdlh

    ReplyDelete
  2. to seremut :
    salam...
    yola, masa tulis entri nih rindu bukan main nk jadi budak smula...haha
    idup KRS!!!
    haha

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum.akak..sy nk tnya skit..hehe..~_~..cam ner akak dpt twarn ambk medik kat mesir tuh...akak dpt under apa?? jpa ker??apa2 ker?? akk dpt offer mcm tu jer ke or akak apply dlu..nk apply kt mna ek??.

    ReplyDelete
  4. slm sis..akak amik pic sek naim tu masuk lam blog akak.xpe kan..syukran ek! akak pon naimians.hehe..slm ukhwah~

    ReplyDelete